Vertrekpunt voor het beoordelen van de opgeleverde projecten waren de MPG-berekeningen die voor de projecten aanwezig waren. Het rekenprotocol gebruikt namelijk een deel van de data uit dezelfde bron, de Nationale MilieuDatabase (NMD). Al snel bleek echter dat dit tot onjuiste resultaten leidde. Enerzijds schoot de aanwezige data uit de NMD danig tekort, anderzijds bleken er veelvuldig verkeerde materialen te zijn geselecteerd in de MPG-berekeningen. Samen met Quake, het innovatieplatform van Oosterhoff, is veel energie gestoken in het verkrijgen van betere data. Dit resulteerde in de Quickscan Paris Proof Constructies. Een makkelijk toegankelijke tool die op basis van gevalideerde en betrouwbare data materiaalgebonden emissies berekent. Hiermee is het eerste probleem opgelost.
De oplossing voor het andere probleem is simpel: laat de adviseur de emissies van zijn eigen ontwerpdiscipline bepalen. Het onderzoek liet zien dat de uitkomsten van de berekeningen erg gevoelig zijn voor zaken die diepgaande kennis van het ontwerp vereisen. Zo is de uitstoot van de constructie sterk afhankelijk van zaken als bijvoorbeeld betonmengsel, wapeningspercentage, houtsoort en type verbindingsmiddelen. Het juist selecteren van materialen op een dergelijk detailniveau vraagt veel inzicht in het ontwerp. Inzicht dat iedere adviseur voor haar eigen discipline het beste heeft. En misschien nog wel belangrijker, op deze wijze kunnen adviseurs de quickscan inzetten als ontwerptool. Door verschillende ontwerpvarianten te berekenen met de quickscan kan de CO2-emissie betrokken worden bij het maken van ontwerpkeuzes. Dit maakt sturen op Paris Proof tijdens het ontwerp werkelijk mogelijk.
e vullen..